Hezký den, všem zakladatelům a CEO rostoucích firem.
Máte ve firmě nastavená kritická čísla?
Ne❓ Škoda, protože jejich zavedení vám dramaticky zvýší pravděpodobnost, že dosáhnete stanovených cílů. Třeba plánovaných tržeb. Dost možná, díky zavedení kritických čísel, svůj plán přesáhnete.
Tak co, vyplatí se dočíst tento článek až do konce? 🙂 Dejte mi pak vědět
Co jsou kritická čísla?
Max. 3-4 důležité KPIs, které vedou k dosažení nějakého důležitého kvartálního výsledku. Jsou aktualizována každý den, reportují se na denním meetingu. Celý management nebo nějaké oddělení ve firmě na ně míří svou pozornost. Jako CEO, byste je měli mít na svém datovém dashboardu neustále na očích.
Proč je mít a k čemu slouží? Mám pro vás osobní příběh o zavádění kritických čísel v praxi. Co se v tomto příběhu dozvíte?
- Neúspěch, který mě a náš tým ke kritickým číslům dovedl
- Výsledková ukazatele vs. výkonové ukazatale
- Kde a jak najít kritická čísla
- Jak na ně "svítit reflektorem" a udělat z nich skutečnou firemní prioritu
Neúspěch, který nás ke kritickým číslům dovedl
80 % našich cílů, které jsme si v Q1 stanovili jsme splnili. Bohužel u pár důležitých a očekávaných výsledků jsme selhali. Jednalo se o naplnění tržeb v jednom z našich rozvojových programů. Dosáhli jsme pouze na 20 % targetu. To už vám s finančním plánem trochu zamává.
Kdo je zodpovědný? No samozřejmě CEO, tedy já💩. Posypal jsem si popel na hlavu, nejdříve si udělal svou osobní analýzu, pak jsem svolal klíčové lidi v celém procesu a šli jsme hledat cestu k lepším zítřkům.
Výsledkové ukazatele vs. výkonové ukazatele
Pro pochopení toho, jak jsme postupovali je třeba si vysvětlit dva pojmy.
Výsledkové KPI - Očekávaný kvartální výsledek - konečný cíl
Např.: Tržba 10 MIO CZK za nějaký produkt nebo službu
Výkonové KPI - cesta k dosažení této tržby - výsledku
Např.: Počet MQL | SQL | Počet schůzek | Procentuální úspěšnost k získání klienta
My jsme tyto indikátory měli vytvořené. Věděli jsme kolik potřebujeme udělat leadů, měli jsme je zavedené v našem reportovacím systému. Ale...
Nebyly označené jako kritické ukazatele. Přitom se jednalo o jeden z nejdůležitějších výsledků, na kterém závisí náš plánovaný růst. Ukazatele měl k dispozici pouze malý tým lidí, který při jejich realizaci selhal. Včetně mě. Nebyla to firemní priorita!!! Málo se na tyto čísla svítilo!!!
Kde a jak najít kritická čísla?
V rámci našeho kvartálního plánovacího meetingu jsme si udělali retrospektivu a jako tým si pokládali otázky, které nás měli ke kritickým výkonovým ukazatelům dovést:
❓Co musíme ideálně na denní frekvenci sledovat, abychom věděli, že jdeme k cíli?
❓Kolik to bude čísel?
❓Jak často se na ně budeme jako tým dívat?
❓Kdo za tyto čísla bude ručit?
Nakonec jsme pro celý kvartál vybrali 3 kritická čísla, které budeme v management týmu (+obchodní tým) sledovat na denní bázi a dávat jim také barvičky, které změní jejich statiku na dynamiku.
🔴 Červená = Průser, jdeme hasit, ihned
🟡 Žlutá = Musíme se zlepšit, co uděláme lépe
🟢 Zelená = Target
🟢🟢 Super zelená = WOW, přesahujeme plán
Viz. obrázek níže ⤵️ (Jedno kritické číslo má naše COO, ale pod sebou má ještě své Customer Success Managers. To nemění počet kritických čísel. K naší COO se pouze číslo sbíhá z více zdrojů a ona za něj ručí)
Jak z těchto čísel udělat skutečnou prioritu?
V naší firmě jsou desítky možná stovka KPI, které procházejí přes různá oddělení až samotným jednotlivcům. Každý si ručí za ty své a když nefungují, bouchá na dveře odpovědným lidem.
Pro kritická čísla tohle nestačí!!!
Nasvítili jsme reflektory a svítíme každých 24 hodin!
- Čísla jsou prioritou pro celý management
- Díváme se na ně každý pracovní den v 8:43 na denním standup meetingu
- Čísla si musí ručitel zaktualizovat před meetingem a dát k nim případný komentář
- Ostatní, kteří neručí hledají také cestu, jak je případně zlepšit a přiblížit se k dosažení cíle
Viz agenda našeho denního meetingu na obrázku ⤵️
Chcete stovky podobných inspirací na řízení firmy od samotných CEO/zakladatelů jako jste vy?
Tohle je jen jeden malý příběh. Týdně se jich u nás ve Scaleupboard odehraje stovka. A rozhodně mají pokračování a také sdílení jejich progresu.
Vy můžete být u toho. Proč? Protože umět vystoupit ze své bubliny a zranitelně se zeptat, jak to dělat lépe je vaší klíčovou rolí ve funkci CEO.
Máme pro vás důvěrné prostředí, které s hrdostí, odpovědností a zranitelností budujeme již šestým rokem.
- 200 zakladatelů/CEO rostoucích firem
- Pravidelná setkávání na téma strategie, lidé, exekuce, hotovost
- Rozvojové programy pro vás a váš management
Na rozvoj své firmy opravdu nemusíte být sami!
Potkáme se online, vyjasníme si očekávání. Už za týden vás stovky takových příběhů a stovky vědomých lídrů může posouvat vpřed daleko rychleji.
Společně můžeme udělat svět lepší a naše firmy hodnotnější.