Opravdu rychlý růst firmy | Jak se z toho nezbláznit

20 března, 2023

Nedávno proběhl kulatý stůl tematické skupiny Business Development, kde jsme společně s ostatními lídry rostoucích firem opět rozjeli bouři skvělých nápadů a zkušeností. Tentokrát jsme se ponořili do problémů spojených s rychlým růstem firmy. Jak jim předcházet, nebo je alespoň minimalizovat, a zda se lze na rychlý růst vůbec nějak připravit?

More...

Nejčastější problémy, které naši členové sdíleli

  • „Kupujeme další pobočku a firma poroste o 200 % během jednoho roku. Nechci nic podcenit, nechci, aby lidé ztratili angažovanost."
  • „Jak zdravě růst o 100% ­– které klíčové věci je nutné udržet a co neřešit."
  • „Nechci růst rapidně, max. 20 %."
  • „Co řešit nejdříve – procesy, lidi, odpovědnosti, peníze?"
  • „Máme za sebou růst 450% – chceme tento stav stabilizovat, udržet rovnováhu."
  • „Vyrostli jsme z 50 na 160 lidí – bylo to toxické období. Co je to správné KPI rychlého růstu?"

Setkáním nás provedl moderátor skupiny Pavel Křepelka, ze Scaleupboard, který má více jak 20 let zkušeností na manažerských pozicích ve středně velkých společnostech. 

Kde začít?

V rámci problematiky rychlého růstu firmy jsme se u kulatého stolu dotkli tří témat.

  • Lidé
  • Procesy
  • Finance

Pojďme se teď na ně společně podívat.

Lidé

  • Na začátek si potřebujete říct, kdo jsou ti správní lidé v týmu, se kterými jsme schopni firmu dále škálovat. Řiďte se tím, že nevybíráte lidi jen podle hard skills, ale hlavně podle jejich souladu s tím, jak chceme svůj byznys dělat, jak se u toho budeme chovat, v souladu s hodnotami firmy.

"


Pozerajte sa na potenciál, nie na aktuálne znalosti človeka. Tie sa dajú rýchlo doplniť. Ale ak nie je potenciál, tak ani doplnenie znalostí nepomôže.

  • Je třeba dokázat identifikovat toxické lidi v týmu a včas se s nimi rozloučit. Umět se s lidmi bavit, poslouchat je, ale nebát se do toho říznout, když je třeba. 
  • Je důležité přemýšlet o tom, koho budeme potřebovat v budoucnu, za tři, šest a deset měsíců, protože když začneme hledat včas, můžeme si vybírat lidi, které opravdu chceme mít. 
  • Při výběru nepodceňovat tzv. „red flags“ – cokoliv, co se vám nezdá. V náboru správných lidí platí presumpce viny – „Máš-li pochybnost, neber“.
  • Pokud už někoho nabereme, je třeba, aby zbytek týmu dobře chápal, proč tam ten člověk je, jaké kompetence a zodpovědnosti přejímá. 

Procesy

Další bariérou v rychlém růstu firmy jsou nejasné zodpovědnosti a procesy.
Ve spoustě firem se stále ještě očekává, že procesy každý zná a rozumí jim, že běží automaticky. Tak to ale není. 

  • Čím rychleji rosteme, tím častěji musíme revidovat, kdo za co ručí a zodpovídá.
    Zde je zásadní měření a jasnost v tom, kdo ručí za které KPI.
  • Nelze rychle růst, pokud nemáme jasně identifikované klíčové procesy – kde začínají, kde končí, a co na nich měříme.

Finance

Když už jsme mluvili o nabírání lidí do firmy, tak další překážkou v růstu bývají peníze, dostupná hotovost na to, abychom naše lidi zaplatili. 

"Můžu generovat sebevětší zisk, i mí klienti, ale to neznamená, že jsem schopen dobře financovat růst."

Pavel Křepelka, ScaleUp Impact

  • To, že generuji zisk, vůbec neznamená, že mám dostatek hotovosti na růst. Peníze leží v oběhu, v materiálu, u zákazníků nebo v rozpracované výrobě, a já, i když generuji krásný zisk, mohu mít problém s financováním růstu, protože nemám dostatek hotovosti.
  • Je třeba mít očekávanou a kritickou finanční variantu a neustále se dívat vpřed, předpovídat, odhadovat.

Největší přínosy, které si naši členové odnesli

Peter Fodor, Founder & CEO at AppAgent / Strategic & Creative Mobile Marketing Agency: “Růst a zápal budou spolu bojovat, rychlý růst vede k toxicitě, když povyšuji znovu onboarduji.”

Pavel Železný, Co-Founder Pracovna.cz: “Hire for the future a neustále komunikovat co se děje a proč.”

Matouš Mojžíš, Ředitel v Think Easy s.r.o.: “Měřit a plánovat KPI, vyhodnocovat.”

Lukáš Cirkva, CEO BCV solutions: Na pohovoru si sepsat RedFlags, sledovat Working Capital, výnosy/platy, onboarding.

Chcete se o růstu firem dozvědět více?

Růst firmy

Scaling Up v Česku: 4 bariéry růstu firem a jak je překonat.

Na webináři pro zakladatele a lídry rostoucích firem se dozvíte:

  • Jak vytvořit strategii, která vás odliší od konkurence.
  • Jak získat, udržet a dosadit správné lidi na správná místa.
  • Jak mít pod kontrolou cashflow.
  • A mnoho dalšího …. 

Na webináři si také ukážeme konkrétní případové studie a ukázky aplikace metodiky Scaling Up v praxi u předních českých firem. Tématem vás provede Pavel Křepelka, MBA.

Pavel Křepelka je spoluzakladatel ScaleUp Impact a certifikovaný ScaleUp kouč. Má více než 20 let zkušeností na manažerských pozicích ve středně velkých společnostech. Se svým kolegou Romanem Stupkou přinesl metodu Scaling Up z USA do ČR. 

BONUS: K registraci na webinář dostanete zdarma jako bonus možnost stáhnout si strategické nástroje metodiky Scaling Up v českém jazyce:

  • Jednostránkový strategický plán
  • 7 elementů strategie
  • Checklist Rockefellerových návyků

Na růst své firmy už nikdy nemusíte být sami!