V předchozím článku jsme se zaměřili na tři bariéry, které brání rychlému růstu firmy při jejím škálování.
- Lidé
- Procesy
- Finance
Podívejme se teď společně na čtvrtou.
More...
- Strategie
Strategie totiž není o stanovování cílů, marketingovém plánu nebo jeho exekuci. Zamyslete se nad následujícími body. Jsou to nejčastější chyby, které podniky při sestavování firemní strategie dělají. Najdete se v nějakém z nich?
Zaměňování marketingové strategie se strategií firmy
Zaměňování marketingové strategie s celkovou strategií firmy je častým omylem. I když marketing hraje nepostradatelnou roli, protože můžete vyprávět váš příběh a sladit ho s potřebami našich cílových zákazníků, není to jediný krok, který firma potřebuje podniknout k dosažení svých cílů. Celková strategie firmy musí být na prvním místě.
Honba za špatnými cíli
Je důležité mít jasno v cílech, kterých chcete dosáhnout, a nehonit se za módními trendy nebo konkurencí. Úkolem podniku a primárním měřítkem CEO je návratnost kapitálu. Nalezení správných cílů vyžaduje pečlivou analýzu a diskuse a nemusí být vždy rychlým procesem.
"
Vize není klišé. Má ji mít každá firma. Jinak je to přežívání.
Nesprávné určení geografického působení
Rozhodnutí o geografické oblasti na kterou se chcete zaměřit je nezbytné, neboť každý trh má své specifika a vyžaduje jinou strategii (jiný rozsah, zákazníci, hodnotový řetězec). Kde je hřiště, na kterém se pohybujete nebo chcete pohybovat? Je lokální, národní nebo globální? Expanze na nový trh není jen rozšířením toho, co firma již dělá, ale znamená to překročení hranic naší dosavadní konkurenční výhody, je to často prakticky založení nové společnosti.
Podceňování vašich klíčových kompetencí
Vaše klíčové kompetence nevyplývají ani ze značky, ani z délky působení na trhu. Místo toho jsou to schopnosti, ve kterých vynikáte mnohem lépe, než kterýkoliv z vašich konkurentů. Chcete-li být udržitelní a atraktivní pro zákazníky a zároveň usnadnit prodej vašim obchodníkům, musíte vědět, co jsou vaše klíčové kompetence a jak se v nich chcete odlišovat. Vaším cílem by mělo být vybudovat jedinečnou pozici na trhu takovým způsobem, abyste zákazníka skutečně zaujali a naplnili jeho potřeby.
Chcete vědět o bariérách rostoucích firem více?
Scaling Up v Česku: 4 bariéry růstu firem a jak je překonat.
Na webináři pro zakladatele a lídry rostoucích firem se dozvíte:
- Jak vytvořit strategii, která vás odliší od konkurence.
- Jak získat, udržet a dosadit správné lidi na správná místa.
- Jak mít pod kontrolou cashflow.
- A mnoho dalšího ….
Na webináři si také ukážeme konkrétní případové studie a ukázky aplikace metodiky Scaling Up v praxi u předních českých firem. Tématem vás provede Pavel Křepelka, MBA.
Pavel Křepelka je spoluzakladatel ScaleUp Impact a certifikovaný ScaleUp kouč. Má více než 20 let zkušeností na manažerských pozicích ve středně velkých společnostech. Se svým kolegou Romanem Stupkou přinesl metodu Scaling Up z USA do ČR.
BONUS: K registraci na webinář dostanete zdarma jako bonus možnost stáhnout si strategické nástroje metodiky Scaling Up v českém jazyce:
- Jednostránkový strategický plán
- 7 elementů strategie
- Checklist Rockefellerových návyků