Hezký den, všem zakladatelům a CEO rostoucích firem.
Víte, čím ve vaší roli přinášíte do firmy největší hodnotu? A co skutečně děláte, na co zaměřujete svou pozornost?
Dnes to bude možná trochu bolet! Bude to chtít hodně pokory a ambicí zároveň. Připraveni?
David Kolář,
CEO Scaleupboard
Ok, jdeme na to!
Dostalo se ke mě video, které nahrál co-CEO společnosti Atlassian, Scott Farquhar - The Four roles of CEO. Můj překlad do našeho CZ/SK rybníčku si vykládám následovně.
- Najímej a propouštěj top manažery
- Utvářej vizi společnosti
- Utvářej kulturu společnosti
- Alokuj, vytvářej zdroje pro další růst
Jasně, všichni to víme a známe, nic nového. Nábor, vize, kultura, cash. I já jsem takto k sobě mluvil, když jsem to video viděl.
A pak jsem si řekl: „Počkej, Davide, zastav se a buď pokorný."
Kalendář nelže
Vzal jsem si svůj kalendář a za poslední měsíc si zrevidoval své schůzky + hodinové aktivity nad čtyřmi prioritami výše. Sečetl to a podíval se pravdě do očí.
Výsledky:
Jedna aktivita = jedna hodina čisté práce / fokusu
Najímej a propouštěj top manažery - 1 aktivita
Utvářej vizi společnosti - 17 aktivit
Nastavuj kulturu společnosti - 16 aktivit
Alokuj a vytvářej zdroje pro další růst - 12 aktivit
46 hodin / měsíc
Ze svých 160+ hodin v roli CEO jsem více jak 2/3 času věnoval něčemu co naši firmu neposune vpřed.
Ptám se sám sebe i vás? Zaměstnali byste mě jako CEO vaší firmy?
A teď realita všedních dní...
Bylo by moc krásné, kdybych mohl celých 160 hodin sedět na židli CEO, ale pravda je taková, že ve firmách mezi 30-100 lidmi máte na hlavě těch klobouků pořád více. Ještě asi nemáte HR, CFO, CPO, CSO apod... každý nábor nového člověka jde přes vás... do toho udržujete vizi, strategii, hasíte požáry, hlídáte prachy.
Každou hodinu svého času se musíte rozhodnout, jaký klobouk si nasadíte a čemu dáte prioritu. Jak někteří naši členové říkají: „Priorita je všechno, co hoří." 😄
Jak na to? Začněte hned!
Milan Šimek, CEO Sewio a člen Scaleupboard říká, že prvního člověka, kterého by si do firmy najal by byl/a HR Manager/ka. Jiní zase mluví o projekťákovi / procesním managerovi.
Náš dlouholetý člen Miroslav Michalko, CEO Zaslat.cz, si stojí za tím, co říká Jim Collins ve své knize Good to Great (Jak udělat z dobré firmy skvělou):
- Jako první se zabývej otázkou PROČ (existence firmy, poslání)
- Potom otázkou KDO - s kým to uskutečníš (koho vezmeš do autobusu)
- Následuje JAK - strategie, dílčí kroky, jak hodláme zvítězit (čím se odlišíme)
- Poslední je CO - co pro to uděláme dnes, za týden, za kvartál, rok, 3 roky
Ne, není to jednoduché. 4 role CEO podle Scott Farquhar, jsou dobrým připomenutím toho, co je důležité a měli bychom si to neustále připomínat i když je to někdy nereálné.
Pokud jste dočetli až sem, víte o čem mluvím, víte, jak těžko se nahoře dýchá. Víte, že bez lidí, kteří nebudou schopni exekuovat vaší vizi to nezvládnete.
Proto je tu Scaleupboard! Komunitní a rozvojová platforma pro lídry firem, kteří vědí, že to, co je dostalo sem, je nedostane dále.
Zapojte sebe, zapojte svůj tým a staňte se součástí komunity, která věří že společně dokážeme dělat svět lepší a firmy hodnotnější.
Přijďte si jen tak popovídat. Mluvíme stejným jazykem jako vy a je nás téměř 200.
Na růst své firmy už nikdy nebudete sami
Dodáme vám čas na rozvoj firmy, fokus na priority, know-how, nástroje a parťáky,
kteří vás nahoře nenechají samotné!