Hezký den, všem zakladatelům a CEO rostoucích firem.
Máte v sobě dost zranitelnosti a pokory? Dokážete si přiznat, že můžete být nejenom úzkým hrdlem, ale dokonce „špuntem“ firmy, který brzdí její další růst?
Pak je tento hodně osobní článek pro vás.
David Kolář,
CEO Scaleupboard
Co se dozvíte?
- Co znamená být úzkým hrdlem firmy.
- 5 znaků, že jste to právě vy (a nebo nejste – napište mi, jak to máte).
- Jak to změnit a začít zase růst.
- Jak na to nemusíte být sami.
Pojďme si dnes jako kolegové zakladatelé/CEO firem popovídat na téma, které nebude moc příjemné, za to velmi důležité.
CEO jako brzda (špunt, úzké hrdlo) dalšího růstu firmy!
Co znamená být úzkým hrdlem firmy?
I já budu zranitelný a popíšu vám to na svém osobním příběhu. Na konci prvního kvartálu mi to došlo. Bylo 28. 3. 2024, měli jsme Mastermind skupinu s dalšími sedmi CEO. Jeden z členů naší skupiny, Libor Miloševský , CEO Cardbox Packaging nám trochu zkazil Velikonoce. A nebo naopak? Posuďte sami!
Řekl: „Pánové a dámo, kamarádi. Přestaňme se chválit a blábolit. Mám pocit, že všichni tady už delší dobu stojíme dost namístě. Jestli se chceme posunout, musíme začít u sebe. Pojďme o tom debatovat. Nikdo jiný to za nás neudělá. Hned!"
Dostal jsem pěkný kopanec!
Udělal jsem si několikahodinovou retrospektivu toho, co se za posledních 90 dní stalo. Jak se nám, jako firmě, dařilo/nedařilo plnit KPI, jak jsme se poprali s OKR (Balvany). Jakou roli jsem u toho hrál já a jak daleko dopředu jsem byl schopen vidět. Na první pohled jsem se uspokojil s výsledky, které nebyly vůbec špatné.
Prober se, Davide! Opravdu se jako CEO dokážeš spokojit se slovy „dobré a není to špatné“?
Pak jsem se zastavil. Zopakoval jsem si větu: „Dobré výsledky, vůbec to není špatné.“ Co? Prober se, Davide! Opravdu se jako CEO dokážeš spokojit se slovy „dobré a není to špatné“? A jak dlouho už se tím takto uspokojuješ? Jak dlouho sám před sebou skrýváš tu pravdu, možnost, že ses spokojil s tím, co dokážeš, a kam si dokázal firmu dovést?
Víte, stalo se to, že zelené barvičky sice z 80 % převládly, ale také tam svítilo 20 % červených. Na první pohled nic hrozného. Firma pořád roste. Pomalu ale jistě přichází taková plíživá stagnace a hlavně OBJEVUJÍ SE LIMITY, PŘES KTERÉ NEDOKÁŽEME JÍT DÁLE.
Dobře, co s tím?
První, co mě napadlo, bylo analyzovat výkonnost lidí, následovaly procesy atd. Hledal jsem všude, jen ne u sebe. Máte ve firmě člověka, který nedodává výsledky, které očekáváte? To není jeho problém. Je to váš problém. Vy jste ho nabrali, vy to tolerujete. Nikdo jiný než vy za to nemůže. Je to nepříjemné, ale je to tak.
Tak kde je ten problém?
Musel jsem až nahoru. Sám k sobě. Došlo mi, že tou největší brzdou jsem já. Jsem špuntem na vrcholu lahve. Nebylo to vůbec příjemné, ale zároveň osvobozující, protože když objevíte příčinu, můžete jít hledat řešení. To je mnohem jednodušší.
5 znaků, že jste úzkým hrdlem firmy
1. Nedaří se naplňovat obchodní výsledky / spokojíte se s dobrými výsledky
Ne, to není chyba obchodního ředitele ani vašich obchodníků. Jste to vy a vaše limity. Obchod je jenom tak silný, jako vize a leadership CEO. Nepřesvědčili jste své klíčové lidi o tom, jak velká je to priorita a nedali jasný směr. Možná jen tiše tolerujete „uspokojivé“ výsledky. Dobré vám stačí.
2. Už dlouho děláte aktivity, které vám v minulosti přinášely výsledky
Není možné dále růst a dělat pořád dokola to samé. Zaručeně narazíte hlavou na strop a stejnými aktivitami ten strop neprorazíte. Tudy cesta nepovede.
3. Potkáváte se se stejnými lidmi, jste pořád ve stejné bublině
Je to podobné jako s aktivitami výše. Inspirace a podněty pro růst nepřicházejí zevnitř, ale zvenku. Lidé a okolí, kteří vám pomohli dojít sem, vás zaručeně nedostanou dále.
4. Účastníte se porad, kde se zanořujete do zbytečné hloubky
Zabiják každého CEO a růstu jeho firmy. Schválně si v dalších 7 dnech zanalyzujte, na jakých poradách jste a co tam děláte. Co všechno rozhodujete, do čeho všeho vstupujete. Neměli byste raději pilovat strategii, produkt, služby a dívat se do budoucnosti? Být na schůzce s potenciálním partnerem, stávajícím zákazníkem, hledat slepá místa, ukazovat na ně a hledat cestu k budoucímu růstu?
5. Pracujete více v přítomnosti než v budoucnosti
Řešíte více věci ad hoc a valí se na vás jedna za druhou. Najednou je konec dne, přichází únava a váš operativní TO-DO list se neustále zvětšuje. Jednou za týden si sednete ke stolu ke strategii, ale chybí hloubka přemýšlení. Jste moc zanořeni ve firmě a chybí práce na firmě.
Jak to změnit a začít opět růst?
- Zastavte se a na 5 dní se odpojte z firmy – přemýšlejte o samotě.
- Udělejte si 1 to 1 pohovor sami se sebou – zaměstnali byste se jako CEO?
- Zbořte svůj komfortní stávající rytmus a vytvořte nový - růstový.
- Spojte se s lidmi v podobné fázi jako je ta vaše a naplánujte si s nimi pravidelné schůzky >> Můžete začít zde <<
- Více se svých lidí ptejte – pokládejte více otázek.
- Stanovte větší cíle.
- Ponořte se do dat, které máte k dispozici, analyzujte, hledejte hluboko.
- Pusťte se do studia trendů, novinek, naučte se nové věci, postupy - pomohou vám naše webináře zdarma >>
Na růst své firmy už nikdy nebudete sami
Dodáme vám čas na rozvoj firmy, fokus na priority, know-how, nástroje a parťáky,
kteří vás nahoře nenechají samotné!