Petr Mandík z Happyendu: Velkým problémem je zamilovanost founderů do nápadu

9 dubna, 2019

Petr (34) je co-founder agentury Happyend, startup a marketing expert a v rozhovoru pro Mastermindklub.cz vám prozradí:

  • Proč je tak zásadní fáze early-stage?
  • Které projekty teď frčí a stojí za to je sledovat?
  • Co je specialitou tuzemské startupové scény?

Jak bys shrnul 2 větami, co děláte?

Umím to i jednou větou. Pomáháme startupům zvýšit šanci na úspěch. Když to rozvedu, pomáháme jim především s validací nápadů, s přípravou pro investice a s go-to-market strategiemi, včetně jejich realizací.

More...

A co děláte opravdu jinak, než ostatní firmy, s podobným zaměřením?

Zaměřujeme se na startupy v early stage fázi, která je pro jejich úspěch naprosto zásadní. To dělá z jiných firem málokdo, protože v téhle etapě je to s penězi startupů často složitější. Ne že by je snad úplně neměly, ale vydávají je mnohdy špatným směrem. Každá koruna musí být vynaložena opravdu promyšleně a do správných věcí - nevěřili byste, jak lehkomyslně jdou utratit a kolik startupů si myslí, že peníze převálcují všechno. Jsme mentoři v programech jako Google Launchpad, CzechInvest nebo ESA BIC, a i díky tomu máme myslím bezkonkurenční přehled o trhu. Naše zkušenosti se startupovým prostředím a mentalitou jsme přetavili do vytvoření služeb startupům na míru, protože vyžadují úplně jiný přístup než standardní společnosti. Spolupracujeme také s investory, takže celý ekosystém známe velmi dobře z obou stran. Hned od začátku tak pomáháme startupům jít správnou cestou. I když to někdy znamená původní nápad úplně opustit.

Jaké jsou dnešní největší problémy a neřesti startupů?

Jde o to, v jaké fázi se startupy nacházejí, z toho vyplývají i rozdíly v chybách, které dělají. Velkým problémem je zamilovanost founderů do nápadu. Startupový přístup je hodně o mindsetu. Zakladatelé by měli být nastaveni na to, že se chtějí hlavně učit, celé tajemství úspěchu je o neustálém ověřování a učení se.

Velmi často se potkáváme s tím, že foundeři jdou rovnou realizovat řešení. Mají nějaký nápad a ten chtějí realizovat, nevidí doleva ani doprava, nenechají si říct, vypustí celý proces učení, poznávání zákazníka i ověřování. Místo toho bez rozmyslu vezmou peníze, které si buď našetřili, nebo které získají od FFF (friends, family, fools), a šupem za vývojáři. Jsou přesvědčeni, že to lidé budou chtít. Ale zapomínají se jich na to zeptat a ověřit si to. Je to jako vyrobit žraloka do pouště. 

Dalším problémem je něco, čemu říkáme Palackého slepota. Startupy dychtivě vezmou první investorské peníze, které se namanou -  dají za ně moc velký podíl moc brzy. Nebo upřednostní investory s větší peněženkou namísto opravdu strategického partnera, který kromě peněz umí pomoci i jinak. Nezřídka taky se získanými penězi nabydou falešnou sebedůvěru, přestanou produkt budovat iterativním způsobem, přestanou se učit, a realizují své myšlenky bez ověřování. To je skoro jistota vyhození peněz. 

Důležité je si uvědomit, že investicí teprve všechna práce začíná.


Jaké jsou nejčastější vaše rady? Co často opakujete lidem?

Snažíme se s nimi pracovat opravdu strategicky a projít celý proces krok za krokem. Až nebezpečně často se ukáže, že vůbec neznají svého zákazníka, neví pro koho jejich řešení je. Mnoho z nich si myslí, že jejich řešení je pro “všechny”, že ho můžou používat všichni. Ani Facebook nebyl od začátku pro všechny a není doteď, nicméně spousta startupistů má pocit, že musí postavit Facebook rovnou se všemi funkcemi a se všemi možnostmi. Pokud startupy neznají svého zákazníka, nemůžou ani znát svou hodnotu a přínos, které chtějí svým řešením doručovat. Stěžejní je řešit reálný problém určitého segmentu zákazníků, a na to právě startupy velmi často zapomínají.

Proč lidé dnes startupy zakládají, jaký je jejich opravdový motiv?

 Super otázka, je to pro úspěch startupu zásadní, a pokud to není patrné, tak se na ní ptáme. V mnoha případech řeší problém, který sami zažívají, a v jeho vyřešení vidí příležitost. Takhle motivace je často ta nejlepší a pomáhá founderům vytrvat, i když se věci nedaří nebo nejdou tak rychle, jak by chtěli. Pomáhá jim objevovat nové cesty, neustále se učit, reagovat a přizpůsobovat. Zakladatelé AirBnb svůj produkt třikrát úplně změnili. Mezi zakladateli jsou samozřejmě také lidé, kteří do toho jdou kvůli pomyslnému atraktivnímu životnímu stylu, jiní kvůli vidině peněz. To je naopak ten nejhorší možný důvod. Foundeři startupů jsou totiž ti, kdo dlouho “jí jako poslední”. 

Petr Mandík

Jaký projekt v ČR trhu si momentálně podle tebe zaslouží pozornost a proč?

Projektů, které se zaslouží pozornost, je kolem nás poměrně hodně. Je to ale hlavně o lidech a týmech, které z těch projektů dělají to, čím jsou. Nemůžu asi mluvit úplně o všech, ale rozhodně si myslím, že velkou budoucnost má Integromat, Leadspicker, Beecom Prague. Ty určitě stojí za to sledovat.

V první řadě musíte chtít dělat věci dobře. Obecně je na trhu velké množství peněz, za to kvalitních a připravených startupů je poměrně málo. Právě early stage je zásadní, je tam největší odpad, ale také se tam dá nejvíce získat, startupy jsou v této fázi takříkajíc levnější. Díky tomu, že v Happyendu jdeme tvrdě po validaci a měníme “myslím si” za skutečná data, snižujeme rizika a děláme spolupracující startupy pro investory zajímavější. Je to postavené na výsledcích, tvrdé práci, důvěře a vztazích s investory, které se budují právě těmi výsledky.


Co by chtěli nejvíc investoři od startupů ale nedostává se jim to?

Dvě hlavní věci jsou ověření produktu trhem a tým, který za startupem stojí - jeho drive, schopnost posouvat se dopředu. Těch atributů, na kterých to může ztroskotat, a které investory zajímají, je ale pochopitelně víc. Investoři chtějí snížit riziko, že peníze odepíšou, takže vnímáme i velmi pozitivní pohled investorů na to, že startupy spolupracují s námi i právě po získání investice.

CHCETE BÝT S PETREM VE SKUPINĚ A ROZVÍJET SE?

Petr Mandík je součástí uzavřené byznys komunity Mastermindklub.cz. Požádejte si o pozvánku.

Co by chtěly nejvíc startupy od investorů, ale nedostává se jim to? 

Najít investora. V České republice není nějaký investorsky rozcestník, takže pro místní startupy je poměrně složité vhodného investora objevit a získat. Díky tomu, že většinu investorů v ČR známe, nebo se na ně umíme dostat, v tomhle naštěstí dokážeme startupům pomoci.



Mohl by si srovnat úroveň startupů ČR vs. zbytek Evropy?

Některé věci jsou podobné jako u nás, ale jde především o historické vlivy, co nás odlišuje. Pohled na podnikání a vůbec chuť podnikat je u nás bohužel kvůli komunismu hodně vykolejená. Chybí tady právě ten podnikatelský mindset. Další specialitou tuzemské startupové scény je obecný strach ze sdílení, většina z nich se bojí, že jim jejich nápad někdo ukradne. Neuvědomují si, že jen nápad nestačí, a že úspěch spočívá v jeho provedení a kvalitě.


Jaké jsou konce startupů?

Ne vždy se to povede, to je jasné, důležité je nebát se a pustit se do toho, opustit komfortní zónu, jít do rizika a nesložit se z failu. Přiznat si chybu a vzít za ni odpovědnost. Když se to nepovede napoprvé a poučí se, je to ten nejlepší způsob, jak uspět příště.