Olízat mozky, bourat, znovu stavět | Ze života CEO #6

22 září, 2024

Hezký den, všem zakladatelům a CEO rostoucích firem.

Dnes chci inspirovat všechny lídry firem, kteří ještě nevzdali svůj růst.


David Kolář,

CEO Scaleupboard


David Kolář,

CEO Scaleupboard

David Kolář,

CEO Scaleupboard

Od svých 5 let jsem byl vedený ke sportu. Konkrétně k týmovému sportu, hokeji. Dostal jsem se až do juniorské extraligy. Týmovému sportu za mnohé v mém životě vděčím. Vytvořil mi silné, morálně volní vlastnosti, schopnost spolupracovat v týmu a také uvědomění, že prohraný zápas neznamená prohraný turnaj. BTW: také mi toho hodně vzal 🙂

Až v pozdějším věku, když jsem měl firmu s lidmi uvnitř, jsem si uvědomil, jak moc paralel mezi sportovním týmem a firemním týmem existuje. Pojďme se z nich učit.

Ready? 🤔

🚀 3 aktivity lídrů rostoucích firem...

Co jsou aktivity těch nejlepších CEO, které jsem měl možnost za posledních 6 let poznat? Zní to trochu kontroverzně, ale ukrývá se v tom přímočará a jasná strategie úspěšných CEOs.

1️⃣ "Olízat mozky 🧠" dalším lídrům.

2️⃣ Bourat 💣 vše, co už nestačí.

3️⃣ Znovu postavit, ale jinak.

Pojďme si každou tuto aktivitu rozebrat do většího detailu 👇.

1. "Olízat mozky" dalším lídrům

Promiňte mi to přirovnání, ale u nás v komunitě Scaleupboard se tak uchytilo, že ho musím použít. Rozhodně nejde o nic vulgárního. Co je za tím ukryto? Geniální aktivita. Jako lídr firmy potřebujete vidět dál než vaši lidé pod vámi. Díváte se a přemýšlíte min. 1-3 i více let dopředu. Hledáte způsoby, cestu a inspiraci, ze které skládáte vizi, "bojový" plán na další období.

To znamená, že musíte ven ze své bubliny, ze své firmy. Dívat se i do jiných oborů, firem, jejich kultur, názorů, kompetencí, zkušeností, a brát si inspiraci. U nás v komunitě je to například Lukáš Cirkva z BCV Solutions nebo Petr Fodor z AppAgent a mnoho dalších. Každý týden mají naplánované 1-3 schůzky, kde se potkávají s podobnými lidmi jako jsou oni sami a ptají se. Na co? Na strategii, situaci na trhu, novinky v oboru, co funguje / nefunguje, další propojení a kontakty, zkušenosti s vedením lidí a firem. Samozřejmě to musí fungovat jako reciprocita. I oni sdílejí své poznatky a know-how druhé straně. Na koho se obracejí? Na stejně ambiciózní lídry, zakladatele a CEO, kteří chtějí růst. Jako jednu z možností využívají sílu naší komunity Scaleupboard a potkávají se tak s lidmi, kteří ctí stejné hodnoty a rozumí tomu, že takové sdílení dělá svět lepší a firmy hodnotnější.

2. Bourat vše, co už nestačí

Další aktivitou úspěšných lídrů firem je bourat vše, co už dosluhuje. Produkt, procesy, postupy, manuály, týmové rutiny, meetingy atd... Zaměří se na jednu věc (funkci) ve firmě. Zjistí si všechny možné dostupné informace, KPI, funkčnost, promluví si s ručiteli / manažery (olízají mozky 😁 viz. výše). Pokud zjistí, že stávající stav neodpovídá další vizi a růstu, jdou a nekompromisně to zboří. Ano, není to populární. Pro další růst, ale nevyhnutelné.

Jak říká Tomáš Havryluk, CEO Alza: "To na co si lidé nejvíce stěžují je současný stav a změna."

3. Znovu postavit, ale jinak

Pokud původní věc chtějí zbořit, přicházejí také s novou vizí. Záměrně píšu vizí, nikoliv řešením. Jejich úkolem je nadchnout tým pro změnu, která je dovede k dlouhodobému cíli. I když pravděpodobně znají i řešení a dílčí kroky, nekomunikují to. Vyzvou a motivují kompetentní lidi ve firmě, aby přišli sami s návrhy, které nahradí to staré a posune danou věc kupředu.

❌ Bariéra? Nemám čas...

Na tyto 3 klíčové aktivity potřebujete mít čas. Místo v kalendáři. Hodně místa v kalendáři. Dva dny v týdnu ideálně. Bohužel většina z nás je moc uvnitř firmy. Pracuje ve firmě místo na firmě. Řešíme operativu, hasíme požáry. Vždy se najde něco důležitějšího než strategie. Známe to všichni. Tohle, ale odlišuje ty dobré od skvělých.

Proto je tady Scaleupboard. Komunitní a rozvojová platforma pro lídry firem a jejich týmy, kteří vědí, že to co je dostalo sem je nedostane dále.

Mám pro vás jeden slib. Je to zároveň závazek naší značky směrem k vám ⤵️

Na rozvoj své firmy už nikdy nebudete sami. Dodáme vám...

  • Čas na strategický rozvoj firmy (min. 6 hodin měsíčně pro vás i váš tým).
  • Nástroje a know-how světově uznávané metodiky Scaling Up.
  • Parťáky, kteří vás v tom nenechají samotné (můžete jim olízat mozky).

Připojte se k nám. Jsme přesně pro takové ambiciózní lidi jako jste vy.

Kniha Scaling Up - Verne Harnish

SCALING UP

Jak to jen pár firem zvládne… A proč ostatní ne

Verne Harnish

České vydání zpracovali Nikolai Ladanyi, Roman Stupka, Pavel Křepelka